گروه علوم پايه توان بخشي دانشگاه ايران، پيشرو در انجام پژوهش هاي کاربردي
گروه علوم پايه توان بخشي دانشگاه ايران، پيشرو در انجام پژوهش هاي کاربردي
مدير گروه علوم پايه دانشگاه علوم پزشکي ايران: اعضاي گروه تمام سعي خود را براي انجام پژوهش هاي کاربردي و بين رشته اي وتوليد محصول دانش بنيان به کار گرفتند.
علوم پاي? پزشکي نام گروهي از رشتههاي علوم پايه است که هدف و کاربرد آنها مستقيما" در خدمت علم پزشکي ميباشد. به عبارتي ديگر، وجه مشترک علوم زيستي ، فيزيک ، شيمي با علوم پزشکي هستند وعمدتا اشکال کاربردي علوم زيستي هستند.
تحقيقات بنيادين علوم پايه معمولاً صرفا به توليد دانش مي انجامند اگر چه ممکن است که تحقيقات آنان بعدا جنبه کاربردي بيابد، بر خلاف تحقيقات علوم کاربردي که از ابتدا با هدف حل يک مشکل انجام ميشوند.
به همين منظوربراي آشنايي بيشتر با يکي از گروه هاي علمي علوم پايه به نام گروه آموزشي علوم پايه توان بخشي؛ گفتگويي با مدير اين گروه در دانشکده توان بخشي دانشگاه علوم پزشکي ايران، خانم دکتر بهنوش وثاقي؛ انجام گرفته است.
لطفا اشاره اي به تاريخچه و معرفي گروه داشته باشيد؟
گروه علوم پايه توان بخشي از بدو تاسيس دانشکده علوم توان بخشي در سال ???? در دانشکده راه اندازي شده است. ابتدا اين گروه تحت عنوان گروه علوم انساني و معارف اسلامي شروع به کار کرده و از سال ???? به نام گروه علوم پايه تغيير نام داد و در اواخر دهه هشتاد گروه علوم پايه توان بخشي ناميده شد.
پيش از تاسيس دانشگاه علوم پزشکي ايران، گروه علوم پايه توان بخشي اولين گروه رسمي دانشکده علوم توان بخشي و رفاه اجتماعي آن زمان بود که با نام "گروه دروس عمومي" از اعضاي هيئت علمي زبده و با تخصص هاي متفاوت که همه داراي مدرک دکترا بودند شکل گرفته بود. سپس با تلاش اعضاي هيئت علمي، دوره هاي کارشناسي ارشد و دکترا در رشته هاي مختلف کارشناسي موجود در دانشکده يکي پس از ديگري تاسيس شد.
اين گروه علي رغم نداشتن دانشجو توانسته است، چندين بارمقام هاي اول تا سوم را در بين گروه هاي هشت گانه آموزشي دانشکده از نظر چاپ مقالات پژوهشي کسب کند و در عين حال تعداد بسيار زيادي تحقيقات مستقل توسط اعضاي هيئت علمي در حال انجام مي باشد.
در حال حاضر اين گروه شامل ? نفر مي باشد که از اين تعداد يک نفر استاد، سه نفر دانشيار و دو نفر استاديار هستند .
درباره مهمترين اهداف، برنامه ها و استراتژي هاي گروه صحبت بفرماييد؟
با توجه به تنوع تخصص هاي اعضاي گروه علوم پايه توان بخشي، مهمترين اهداف اين گروه ارائه دروس مرتبط با تخصص اعضاء گروه، افزايش همکاري با مرکز تحقيقات توان بخشي و ساير گروه هاي دانشکده براي انجام پروژه هاي تحقيقاتي مستقل و يا دانشجويي در قالب پايان نامه يا تحقيق مستقل دانشجويي است تا بدينوسيله به افزايش سطح کيفيت تحقيقات دانشکده کمک شود.
همچنين اعضاي گروه با انتشار کتب درسي به زبان فارسي و انگليسي در صدد تهيه منابعي براي دانشجويان گروه هاي توان بخشي هستند. با توجه به ارتباطاتي که اعضاي گروه با ساير گروه ها در دانشگاه هاي داخلي و خارجي دارند، يکي ديگر از اهداف اين گروه تامين مالي براي انجام پژوهش هاي کاربردي و بين رشته اي است که در نهايت منجر به توليد محصول دانش بنيان شود.
استفاده از روش هاي نوين تدريس و همکاري در تدريس دروس بين رشته اي از ديگر اهداف اين گروه است.
براي تحقق اهداف دانشگاه نسل نو، چه اقداماتي در گروه شما انجام شده است؟
اعضاي گروه تاکنون چندين جلسه در مورد آشنايي اعضاي دانشکده با مفاهيم دانشگاه نسل سوم در جلساتي موسوم به جهش با همکاري مرکز تحقيقات توانبخشي برگزار کرده است.
همچنين کارگاه هاي خلق ثروت و کارگاه براي اعضاي هيئت علمي و دانشجويان جديد الورود در مورد کارآفريني هر سال توسط اعضاي گروه علوم پايه برگزار مي شود.
گروه علوم پايه در راستاي پاسخگويي اجتماعي چگونه رسالت خود را ايفا کرده است؟
از آنجايي که اين گروه فاقد دانشجو و ارائه خدمات درماني است به صورت همکاري با ساير گروه ها به اين امر اقدام کرده است و هر کمکي که از اعضاي گروه خواسته شده است بي دريغ انجام شده است.
آيا در گروه شما به حوزه فناوري هاي نوين هم توجه شده است؟
بله، در زمينه توانبخشي از راه دور (Telerehab) اقدامات مشترکي با مرکز تحقيقات موفقيان در جريان است. در اين راستا پايان نامه و پروژه هاي مشترک براي ارزيابي سنسورها با همکاري دانشگاه شهيد بهشتي و تربيت مدرس در حال انجام است. در عين حال پايان نامه دکترا در زمينه فيزيوتراپي از راه دور براي بيماران کرونايي در حال اجرا مي باشد.
براي پيشبرد اهداف گروه چه انتظاراتي از مسوولان انشگاه داريد؟
گروه علوم پايه توانبخشي، يک گروه آموزشي بين بخشي است و واحدها و دروس غير تخصصي ساير گروه ها بايد توسط اين گروه آموزشي يا با نظارت اين گروه آموزش داده شود.
لذا انتظار مي رود که واحدهاي آموزشي در دانشکده توانبخشي توسط متخصصين داراي مدارک تحصيلي رسمي مرتبط با واحد درسي تدريس شود.
حتي اگر داخل گروه آموزشي افرادي هستند که ادعاي تجربه آموزشي آن واحد را دارند، آن افراد بايد گواهي صلاحيت آموزشي خود را از گروه هاي مرجع دانشگاه، مثل گروه آمار زيستي، گروه آناتومي و اعصاب دريافت کنند و سپس به گروه معرفي شوند تا تقسيم دروس فوق توسط اين گروه به آنها واگذار شود.
همچنين پايان نامه هاي دانشجويان تحصيلات تکميلي که بايد هم مشاور تحقيقاتي و هم مشاور موضوع تخصصي را داشته باشند، معمولا در گروه ها هر دو تخصص را از داخل افراد گروه خود انتخاب مي کنند. بدين ترتيب، پايان نامه اي که دفاع مي شود بدون حضور افراد ساير گروه هاي دانشکده برگزار، تاييد و دفاع مي شود (بجز داور خارجي). اين امر مي تواند به افت روش هاي تحقيقاتي و آماري پايان نامه ها منجر شود و انتظار مي رود از توان ساير گروه ها و از جمله گروه علوم پايه نيز استفاده شود.
از طرفي ديگر، همانطور که از نام پروژه هاي تحقيقاتي پيداست بايد با مشارکت متخصصين تحقيق همراه باشد. زيرا بخش اعظم پروژه هاي تحقيقاتي به کارهاي غير موضوعي مربوط است و پروژه ها نيز بايد از همراهي افراد واجد صلاحيت بهره مند شوند، حال آنکه اکنون اين پروژه ها فقط با همکاري افراد داخل يک گروه از ابتدا تا انتها شامل محاسبات و تحليل هاي آماري انجام مي شود.
به همين دليل در بررسي هاي انجام شده از پايان نامه ها، بيش از ?? درصد روش هاي آماري استفاده شده در پروژه ها و پايان نامه ها فقط به آزمون t و کا اسکور اختصاص دارد که در اکثر موراد سبب افت کيفيت آنها شده است.
پايان گفتگو: ره نورد
با همکاري مسئول روابط عمومي دانشکده توانبخشي: خانم بدري
کپی لینک کوتاه: